Pamuk
Hava Yolları’nın pek pamuk yolcuları,
Vecihi
Bey’le kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Bugün
sizlere Vecihi’nin havada ve sahadaki icraatlarını mini bir kronoloji eşliğinde
sunacağız. Köpüklü kahvelerinizden birer yudum alıp arkanıza yaslanın, çünkü
Hürkuş geliyor!
1923
• Savaş sonrası ganimet olarak Yunanlılardan ele geçirilen motorlardan
yararlanarak ilk Türk uçağını imal etti.
1925
• VECİHİ K-VI adını verdiği
uçağını uçurdu ancak ödül yerine ceza aldı.
1930
• Kadıköy'de bir keresteci dükkânını
kiralayarak, 3 ay içinde ilk Türk sivil uçağını, aslında ikinci uçağı VECİHİ
XIV'ü inşa etti. İlk uçuşunu 27 Eylül 1930'da Kadıköy Fikirtepe'de büyük bir
kalabalık ve basın topluluğu karşısında yaptı. Bu uçuştan sonra VECİHİ XIV ile
önce Yeşilköy'e, sonra Ankara'ya uçtu.
1932
• Vecihi Sivil Tayyare Mektebi isimli ilk Türk Sivil Havacılık Okulu'nu açtı.
Okulda ilk Türk kadın pilotu Bedriye Gökmen ile birlikte 12 pilot yetiştirdi. Kadıköy Kalamış'ta Türkiye'nin ilk eğitim ve spor uçağı VECİHİ XV, 160
beygirlik Mercedes uçak motorlu deniz kızağı VECİHİ SK-X üretti.
1948
• Kanatlılar Dergisi adında bir dergi çıkarttı.
1954
• İlk sivil havayolu şirketi olan Hürkuş Hava Yolları'nı kurdu ancak kazalar,
kaçırılmalar ve sabotajlar gibi sebeplerle şirket uçuştan men edildi.
Hayatının
sonlarında çok sıkıntı çekti, borçlandırıldı, uçamayacak duruma düşürülen
uçaklarının sigorta giderleri ve bunların faizleri borcuna eklendi, vatana
hizmetten kendisine bağlanan çok yetersiz maaşına bile haciz kondu.
1916
– 1967 • 52 yıllık uçuş hayatı boyunca toplam 102 farklı uçak tipinde 30.000
saatlik uçuş yaptı. Hayatının kemiksiz 3.4 yılını kokpitte geçirdi.
1969
• Ankara’da anılarını yazarken, bir kaza sonucu beyin kanamasından komaya giren
Vecihi Hürkuş insanların aya ayak basmak üzere uçtuğu 16 Temmuz’da Gülhane
Askeri Tıp Akademisi Hastanesi’nde hayata gözlerini yumdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder