5 Ekim 2016 Çarşamba

Vecihi Havada, Vecihi Sahada


Pamuk Hava Yolları’nın pek pamuk yolcuları,
Vecihi Bey’le kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Bugün sizlere Vecihi’nin havada ve sahadaki icraatlarını mini bir kronoloji eşliğinde sunacağız. Köpüklü kahvelerinizden birer yudum alıp arkanıza yaslanın, çünkü Hürkuş geliyor!

1923 • Savaş sonrası ganimet olarak Yunanlılardan ele geçirilen motorlardan yararlanarak ilk Türk uçağını imal etti.

1925 • VECİHİ K-VI adını verdiği uçağını uçurdu ancak ödül yerine ceza aldı.

1930 • Kadıköy'de bir keresteci dükkânını kiralayarak, 3 ay içinde ilk Türk sivil uçağını, aslında ikinci uçağı VECİHİ XIV'ü inşa etti. İlk uçuşunu 27 Eylül 1930'da Kadıköy Fikirtepe'de büyük bir kalabalık ve basın topluluğu karşısında yaptı. Bu uçuştan sonra VECİHİ XIV ile önce Yeşilköy'e, sonra Ankara'ya uçtu.

1932 • Vecihi Sivil Tayyare Mektebi isimli ilk Türk Sivil Havacılık Okulu'nu açtı. Okulda ilk Türk kadın pilotu Bedriye Gökmen ile birlikte 12 pilot yetiştirdi. Kadıköy Kalamış'ta Türkiye'nin ilk eğitim ve spor uçağı VECİHİ XV, 160 beygirlik Mercedes uçak motorlu deniz kızağı VECİHİ SK-X üretti.

1948 • Kanatlılar Dergisi adında bir dergi çıkarttı.


1954 • İlk sivil havayolu şirketi olan Hürkuş Hava Yolları'nı kurdu ancak kazalar, kaçırılmalar ve sabotajlar gibi sebeplerle şirket uçuştan men edildi. 


Hayatının sonlarında çok sıkıntı çekti, borçlandırıldı, uçamayacak duruma düşürülen uçaklarının sigorta giderleri ve bunların faizleri borcuna eklendi, vatana hizmetten kendisine bağlanan çok yetersiz maaşına bile haciz kondu.

1916 – 1967 • 52 yıllık uçuş hayatı boyunca toplam 102 farklı uçak tipinde 30.000 saatlik uçuş yaptı. Hayatının kemiksiz 3.4 yılını kokpitte geçirdi.

1969 • Ankara’da anılarını yazarken, bir kaza sonucu beyin kanamasından komaya giren Vecihi Hürkuş insanların aya ayak basmak üzere uçtuğu 16 Temmuz’da Gülhane Askeri Tıp Akademisi Hastanesi’nde hayata gözlerini yumdu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder